Smalspåret
Smalspåret, © Hultsfred Turistbyrå

kultur & historia

Järnvägsnostalgi

Kanske finns det något inom oss som känner storheten i att järnvägen kom. Något nedärvt från tidigare generationer som fick uppleva denna revolution. Att tryggt vaggas i en rälsbuss kan vara nostalgi i kubik.

När järnvägarna kom till Småland blev det en revolution - både gods och människor kunde förflytta sig på ett helt nytt sätt. Från slutet av 1800-talet kom järnvägen till rena landsbygden, till små bruksorter och till städerna. De byggdes kors och tvärs genom Småland med olika spårvidd. De var från början privata men på 40-talet förstatligades de och köptes upp av SJ. Därefter försvann de en efter en då bilen gjorde sitt intåg på allvar. Många har blivit cykelbanor och mitt ute i ödemarken kan man känna igen gamla byggnader som stationshus. Men tack vare idella krafter finns delar bevarat.

På smalt spår genom Småland

Smalspåret Växjö-Västervik var en gång en pulsåder från det inre av Småland till havet. Den bestod egentligen av två järnvägar - dels Westervik Hultfreds järnväg som invigdes redan 1879 av Oscar II och dels Växjö-Åseda-Hulsfreds Järnväg som byggdes ut i etapper. Slutligen möttes de i Hultsfred 1922.. Ånglok trafikerade norra delen ända fram till på 50-talet men ersattes snart av pigga gul-oranga rälsbussar. Ända fram till 1984 drevs persontrafik på hela banan - nästan 19 mil.

Smalspårsentusiaster

SJ lade ner person- och godstrafik 1986 under högljudda protester. Efter ett starkt engagemang bildades ett nytt bolag som köpte järnvägen från SJ med stationshus och allt - VHVJ som stod för Växjö-Hultsfred-Västerviks Järnvägs AB var fött. Syftet var att bedriva både ordinarie och turisttrafik. Efter många turer fram och tillbaka och konkurs så delades banan igen men 122 km finns fortfarande kvar.

Hultsfred -Västervik

Sträckan Hultsfred-Västervik från 1879 är Sveriges första byggnadsminnesförklarade järnväg. Den ringlar sig genom vacker natur som man kommer riktigt nära med de små rälsbussarna.
Idag kan man åka turer sommartid både med ånglok på sträckan Västervik-Ankarsrum och med rälsbuss på sträckan Västervik-Hultsfred. Mer information och tidtabell, Tjustbygdens järnvägsförening.

Åseda-Virserum

I söder revs rälsen upp på sträckan Växjö-Åseda. Men även här finns nu en ideell förening som trafikerar sträckan Åseda-Virserum med rälsbussar sommartid. De har också hand om dressinuthyrningen utmed smalspåret. Här kan du också hyra din egen restaurangvagn om du vill ställa till med nostalgikalas. Mer information och tidtabeller - föreningen Smalspåret.

Med ångtåg på Ohsabanan

Ta en tur på en av landets smalaste järnvägar med spårbredden 600 mm. Den byggdes 1902 som industribana till Bor för att ansluta till nybyggda järnvägen Alvesta-Borås. På grund av att vägarna var dåliga i området fortsatte trafiken ända fram till 1967. Den är bevarad i hela sin längd - 15 km. Nu driver föreningen trafik med ånglok på banan. Särskilt populärt är tomtetåget som körs runt advent. Mer information Ohs Bruks Järnvägs Museiförening

Tågnostalgi i Strömsnäsbruk och Nässjö

I Strömsnäsbruk finns en liten rest av den stolta Skåne-Smålands järnvägar. Sträckan Kärreberga-Markaryd-Strömsnäsbruk stod klar 1899. Nu bedriver föreningen med samma namn trafik med rälsbussar, personvagnar och lok på sträckan Strömsnäsbruk-Markaryd. Huvudstation och lokstallar finns bevarade i Strömsnäsbruk. Detta inkluderar såväl järnvägsfordon som byggnader.
Här kan man också hyra dressin - rastplats finns utmed vägen. Läs mer.

Nässjö - en järnvägsknut nu och då

Nässjö är en anrik järnvägsknut på södra stambana och här finns så klart ett museum. Nässjö Järnvägsmuseum var en av de första museiföreningarna i Sverige som fick trafiktillstånd.
av Järnvägsinspektionen. Hyr ett tåg och åk så långt spåret räcker. Det går att hyra både ånglok
och ellok och med vagnar från den gamla goda tiden. Även egna turer arrangeras. Läs mer

Du kan också cykla dressin på de bevarade järnvägarna

Läs mer

På utflykt med dressin i Strömsnäsbruk