Tågnostalgi
Järnvägarna har spelat en avgörande roll i Smålands utveckling, och än idag finns flera historiska sträckor där du kan resa tillbaka i tiden. Från nostalgiska rälsbussturer och ånglok till dressinuthyrning och levande järnvägsmuseum – här finns något för både historieintresserade och äventyrslystna. Upptäck Smålands järnvägshistoria och ta del av unika tågupplevelser längs de anrika spåren!
Järnvägens revolution i Småland
När järnvägarna kom till Småland blev det en revolution – både gods och människor kunde förflytta sig på ett helt nytt sätt. Från slutet av 1800-talet kom järnvägen till rena landsbygden, till små bruksorter och till städerna. De byggdes kors och tvärs genom Småland med olika spårvidd. De var från början privata men på 40-talet förstatligades de och köptes upp av SJ. Därefter försvann de en efter en då bilen gjorde sitt intåg på allvar. Många har blivit cykelbanor och mitt ute i ödemarken kan man känna igen gamla byggnader som stationshus. Men tack vare ideella krafter finns delar bevarat.
På smalt spår genom Småland
Smalspåret Växjö–Västervik var en gång en viktig länk mellan det inre av Småland och kusten. Järnvägen bestod egentligen av två separata linjer – Westervik-Hultfreds Järnväg, invigd redan 1879 av kung Oscar II, samt Växjö-Åseda-Hultsfreds Järnväg, som byggdes ut i etapper och slutligen sammanlänkades i Hultsfred 1922.
Under många år trafikerades sträckan av ånglok, särskilt på den norra delen, innan de på 1950-talet ersattes av de karakteristiska gul-orange rälsbussarna. Persontrafiken längs hela den nästan 19 mil långa banan fortsatte fram till 1984, innan SJ slutligen lade ner både person- och godstrafik 1986 – något som möttes av kraftiga protester.
Engagerade entusiaster gick samman och bildade ett bolag som köpte järnvägen från SJ, inklusive stationshus och annan infrastruktur. Det nya bolaget, VHVJ – Växjö-Hultsfred-Västerviks Järnvägs AB, hade som mål att både bevara banan och bedriva trafik för såväl turister som reguljära resenärer. Trots ekonomiska utmaningar och en konkurs lever järnvägen vidare, om än uppdelad i olika sektioner. Idag finns 122 km av smalspåret fortfarande kvar.
Den äldsta sträckan, Hultsfred–Västervik, är särskilt anmärkningsvärd – den blev Sveriges första byggnadsminnesförklarade järnväg. Här slingrar sig rälsen genom det småländska landskapet, och tack vare de små rälsbussarna kommer resenärerna riktigt nära naturen. Under sommaren kan besökare njuta av nostalgiska tågresor, både med ånglok mellan Västervik och Ankarsrum och med rälsbuss mellan Västervik och Hultsfred. För mer information om turer och tidtabeller, kontakta Tjustbygdens Järnvägsförening.
På den södra delen av banan revs tyvärr rälsen upp mellan Växjö och Åseda, men även här har entusiaster tagit saken i egna händer. Den ideella föreningen Smalspåret trafikerar numera sträckan Åseda–Virserum med rälsbussar under sommaren och erbjuder även dressinuthyrning längs banan. För den som vill ha en unik upplevelse går det dessutom att hyra en restaurangvagn för ett riktigt nostalgiskt kalas.
Med ångtåg på Ohsabanan
Ta en tur på en av landets smalaste järnvägar med spårbredden 600 mm. Den byggdes 1902 som industribana till Bor för att ansluta till nybyggda järnvägen Alvesta-Borås. På grund av att vägarna var d…
Läs mer +
Ta en tur på en av landets smalaste järnvägar med spårbredden 600 mm. Den byggdes 1902 som industribana till Bor för att ansluta till nybyggda järnvägen Alvesta-Borås. På grund av att vägarna var dåliga i området fortsatte trafiken ända fram till 1967. Den är bevarad i hela sin längd – 15 km. Nu driver föreningentrafik med ånglok på banan. Särskilt populärt är tomtetåget som körs runt advent.
Läs mindre –
Tågnostalgi i Strömsnäsbruk och Nässjö
I Strömsnäsbruk finns en liten men viktig kvarleva av de en gång så stolta Skåne-Smålands järnvägar. Sträckan Kärreberga–Markaryd–Strömsnäsbruk stod klar år 1899, och idag drivs trafiken mellan Strömsnäsbruk och Markaryd av en förening med samma namn. Här kan besökare åka rälsbuss, personvagnar och lok längs den historiska järnvägen. Huvudstationen och lokstallarna i Strömsnäsbruk är fortfarande bevarade och rymmer både klassiska järnvägsfordon och historiska byggnader. För den som vill uppleva spåren på ett mer aktivt sätt finns även möjlighet att hyra dressin och njuta av den vackra omgivningen i egen takt. Längs vägen finns rastplatser där man kan stanna till och ta en paus.
En annan viktig järnvägspunkt i Småland är Nässjö, en anrik järnvägsknut längs Södra stambanan. Här ligger Nässjö Järnvägsmuseum, en av de första museiföreningarna i Sverige som fick trafiktillstånd av Järnvägsinspektionen. På museet kan besökare ta del av järnvägens historia och till och med hyra ett eget tåg! Det går att boka både ånglok och ellok, komplett med vagnar från järnvägens gyllene era. Dessutom arrangerar museet egna tågturer för den som vill uppleva historiens vingslag på räls.
Cykla dressin
Upplev naturen från en annan vinkel. Med vinden i håret trampar du fram mellan Smålands skogar och sjöar. Spåret leder vägen och när benen längtar efter en rast stannar du för en titt i fikakorgen eller ett dopp i sjön. Att cykla dressin passar bra för alla åldrar.
Upplev naturen från en annan vinkel. Med vinden i håret trampar du fram mellan Smålands skogar och sjöar. Spåret leder vägen och när benen längtar efter en rast stannar du för en titt i fikakorgen eller ett dopp i sjön. Att cykla dressin passar bra för alla åldrar.
Läs mindre –